نوای عشق (تعزیه شلمزار)
هیئت حضرت زهرا (س) شلمزار 
قالب وبلاگ

        نام من سرباز کوی عترت است ،

 دوره آموزشی ام هیئت است .

پــادگــانم چــادری شــد وصــله دار ،

سر درش عکس علی با ذوالفقار .

ارتش حیــدر محــل خدمتم ،

 بهر جانبازی پی هر فرصتم .

 نقش سردوشی

من یا فاطمه است ، قمقمه ام پر ز آب علقمه است .

 رنــگ پیراهــن نه رنــگ

خاکــی است ،

 زینب آن را دوخته پس مشکی است .

اسـم رمز حمله ام

یاس علــی ،

 افسر مافوقم عباس علی (ع).......

 

[ ۱۳٩۱/٧/٢٦ ] [ ۱٢:٥۸ ‎ب.ظ ] [ مهندس مسعود شالوئی ] [ نظرات () ]

موسیقی تعزیه وظایف نمایشی گوناگونی دارد. میان پرده‏ها را مشخص می‌کند، صحنه را از هم متمایز می‏کند، ورود و خروج بازیگر را از صحنه اطلاع می‏دهد، حاضرین را از وقایع خاص و جزئیات آن آگاه می‏سازد، شخصیت‏ها را به آنان می‏شناساند، حرکت بازیگران را به ویژه در صحنه‏های نبرد گویاتر می‏سازد و ریتم و ضرب ماجرا را شدت می‏بخشد.

در تعزیه موسیقی به دو بخش مجزا و مستقل تقسیم می شود . موسیقی سازی که ارتباط کمی با متن تعزیه دارد و موسیقی آوازی که در زمینه اصلی اجرای تعزیه است .موسیقی آوازی تعزیه ار جنبه های گونان ، قابل اهمیت است .ارتباط و کنش متقابل میان آواز در تعزیه و موسیقی ردیف دستگاهی و همچنین مسایلی از قبیل منع مذهبی در گسترش موسیقی ، اهمیت آواز را در تعزیه دو چندان میکند .

در واقع موسیقی آوازی تعزیه از سوی مبتنی بر موسیقی آوازی در ردیف دستگاهی است و از سوی دیگر سبب حفظ و تداوم آن در طول سالیان متمادی شد .

 از زمان صفویه با تشدید فضای مذهبی و منع موسیقی ، گسترش و تکامل تعزیه سبب شد ، آواز موسیقی ردیفی ، به تعزیه وارد شده و خود را با آن وفق دهد ، علاوه بر این ، موسیقی آوازی تعزیه ، از موارد دیگری نظیر نقالی ، هم سرایی و نحوه خوانی ، و موسیقی نواحی ایران بهره برده است که به اجمال به هر یک از آنان می پردازیم .

 


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٧/۳ ] [ ٦:٤٩ ‎ب.ظ ] [ مهندس مسعود شالوئی ] [ نظرات () ]

 روانشناسی رنگ های آیین تعزیه را هیچ یک از هنرهای دنیا در اختیار ندارند. تعزیه یک هنر فاخر در جهان است و رنگ های به کار رفته در آن هرکدام دارای جلوه و ویژگی خاص خود است.
  در هیچ یک از تئاترهای دنیا از گذشته تا به امروز نیز از این نوع روانشناسی رنگ ها استفاده نشده است.  لباس شبیه خوان حضرت عباس(ع) در تعزیه، رنگ سبز صفرایی و لباس مخالف خوان این نقش نیز قرمز خون گلوی کفتری است و این بزرگترین و جامع ترین نوع روانشناسی رنگ در عالم هنر است.

 

بی شک یکی از ارکان مهم در تعزیه این هنر بی بدیل ایرانی ، رنگ می باشدچون این رنگ است که نقشها و شخصیتهای معرکه را در ذهن بیننده عزادار، تثبیت و تفهیم می سازد و چنانچه رکن اساسی رنگ را از این معرکه پر جوش و خروش حذف نماییم نمایش عقیم و بدون روح خواهد ماند. در تعزیه شش رنگ اصلی وجود دارد که معین البکاء به مدد این شش رنگ اصلی صحنه هایی بسیار زیبا از تقابل بین خیر و شر می آفریند. این شش رنگ عبارتند از سبز و قرمز ، سفید و سیاه ، آبی و زرد که به شرح و تفسیر هر یک خواهیم پرداخت.


ادامه مطلب
[ ۱۳٩۱/٧/۱ ] [ ٦:۱٠ ‎ب.ظ ] [ مهندس مسعود شالوئی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

بسم رب الحسین (ع) سلام از اینکه از وبلاگ بنده بازدید نمودید سپاسگذارم. به قول شاعر((آب دریا را اگر نتوان کشید پس به قدر تشنگی باید کشید)) در این وبلاگ برانم تا مطالبی پیرامون تعزیه وقیام امام حسین(ع) ودیگر موضوعات مذهبی را تقدیم دوستان اباعبدالله کنم, و نقشی بسیار بسیار کوچک در اشاعه اهداف و فرهنگ عزاداری سرور وسالار شهیدان داشته باشم. باشد که مورد توجه حضرت حق قرار بگیرد ان شا’الله. به امید فرج منتغم خون خدا
لینک دوستان
موضوعات وب
 
صفحات اختصاصی
امکانات وب